מיומנויות אוריינות דיגיטלית הבדלים בין גרסאות בדף

מיומנויות אוריינות דיגיטלית הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה אל: ניווט, חיפוש
שורה 153: שורה 153:


לזהות את יתרונות הרשת כמקור מידע לצד מגבלותיה וסכנותיה
לזהות את יתרונות הרשת כמקור מידע לצד מגבלותיה וסכנותיה
}}{{sections/section 66265
|field_056twG=צריכה ויצירה  של מדיה
|field_779CJB='''להתמצא במרחב המקוון ולהכיר את מאפייני המדיה הדיגיטלית'''
|field_124rN2=להפריד בין מציאות לבדיון (למשל, להבין שחיות אינן מדברות אף שהן מדברות במדיה)
להשתמש באמצעים אלקטרוניים ובתוכנות ייעודיות להבעה אישית, ליצירה ולמשחק (למשל הקלדת השם במחשב, יצירת סיפור בשילוב תמונות, צביעה וציור בתוכנות ובאפליקציות ציור)
להכיר את הרשת כמקור מידע ולחקור סוגיות באמצעותה בשיתוף מבוגר
|field_911KQD=לאתר אתרים נפוצים (כגון ויקיפדיה, יוטיוב, אתר בית הספר) ולגלוש בהם
|field_694XZ3=להבין את המבנה של כתובת אתר ואת משמעותה
לאתר ביעילות מסרים מתוך אמצעי המדיה הדיגיטליים, להתעדכן ולעקוב אחר מקורות מדיה רלוונטיים ומגוונים ללמידה (מאגרי סרטונים, מאגרי תמונות, אתרי חדשות, רשתות חברתיות, משחקים חברתיים ועוד(
|field_560H9u=להכיר כלים דיגיטליים ושיטות עדכניות המיועדות לקבלת עדכון שוטף בנושאים שיש להן עניין בהם (לדוגמה: RSS)
}}{{sections/section 66265
|field_056twG=צריכה ויצירה של מדיה
|field_779CJB='''להעריך את האיכות ואת האמינות של מסרים באמצעי המדיה הדיגיטליים באמצעות זיהוי המאפיינים של המידע הנמסר'''
|field_124rN2=להפריד בין מציאות לבדיון (למשל, להבין שחיות אינן מדברות אף שהן מדברות במדיה)
להשתמש באמצעים אלקטרוניים ובתוכנות ייעודיות להבעה אישית, ליצירה ולמשחק (למשל הקלדת השם במחשב, יצירת סיפור בשילוב תמונות, צביעה וציור בתוכנות ובאפליקציות ציור)
להכיר את הרשת כמקור מידע ולחקור סוגיות באמצעותה בשיתוף מבוגר
|field_911KQD=לגלות מודעות לקיומן של רמאויות רווחות ולהבין שלא כל מה שנמסר באמצעי המדיה הדיגיטליים אמין
להבין שהמסר מושפע מהמדיום ומאופן ההצגה
|field_694XZ3=לזהות מקרים פשוטים של מניפולציה (כגון תוכן שיווקי, תעמולת בחירות) ולהסביר כיצד המסרים מושפעים ומעוצבים על ידי המדיום ואופן ההצגה
לאתר ביעילות מסרים באמצעי המדיה הדיגיטליים בהתאם למשימה הלימודית
|field_560H9u=להבין את ההקשרים החברתיים, הפוליטיים והתרבותיים של מסירת המידע
לזהות, לנתח ולהעריך את המסרים המילוליים, החזותיים והקוליים המתווכים במדיה באמצעות מולטימדיה ואינפוגרפיקה
לזהות את המחברת, את כוונותיה ואת נקודת מבטה על ערכיה באמצעות כלי המדיה
|field_562hrW=לגלות ספקנות לגבי מידע המופץ באמצעי המדיה הדיגיטליים (כגון תמונות, נתונים, דיווחים), לבקר את המסרים ולזהות את המניעים של מוענים/גופים/מוסדות שעשויים להשפיע על המידע הנמסר ועל אופן הצגתו ועל הבחירה להשמיט מידע
לבקר את המידע והמסרים ברשתות חברתיות
}}{{sections/section 66265
|field_056twG=צריכה ויצירה  של מדיה
|field_779CJB='''ליצור תוכן מולטימדיה באמצעות כלים דיגיטליים שונים'''
'''לקדם תקשורת בינאישית וקבוצתית ולהעביר מסרים באופן יעיל ומותאם לצרכים'''
|field_124rN2=להפריד בין מציאות לבדיון (למשל, להבין שחיות אינן מדברות אף שהן מדברות במדיה)
להשתמש באמצעים אלקטרוניים ובתוכנות ייעודיות להבעה אישית, ליצירה ולמשחק (למשל הקלדת השם במחשב, יצירת סיפור בשילוב תמונות, צביעה וציור בתוכנות ובאפליקציות ציור)
להכיר את הרשת כמקור מידע ולחקור סוגיות באמצעותה בשיתוף מבוגר
|field_911KQD=להכיר אופנויות שונות של העברת מידע: טקסטואלית, קולית, חזותית (סטילס, וידיאו)
לערוך טקסט בתוך מסמך, לשלב בין טקסט לתמונה/איור בהתאם לגודל המסמך ולעימוד הפריטים בו
|field_694XZ3=להבחין בין סוגים שונים של ייצוגי מידע חזותי וטקסטואלי (כולל גרפים, תרשימים, מטריצות ועוד), להכיר מאפיינים של כל סוג ומה ההקשר המיטבי למסירה ולהצגה של מידע
לייצר תוכן המשלב כמה סוגים של ייצוגי מידע, בהתחשב ביתרונות ובחסרונות של כל סוג (כגון גרף, איור, טבלה, מפה, דיאגרמה, תיאור על ציר זמן) ולבחור ייצוגים בהתאם לנושא, למטרה ולקהל יעד (בהקשרים לימודיים נתונים ומוגדרים היטב)
לבחור באופן מושכל תכנים, סוגי מידע, וייצוגים להצגה/הפצה, לבחור בכלי הפצה מתאימים (למשל מסמך, כרזה, מצגת, סרטון) ולהתאים את התכנים לאמצעי ההפצה בהתחשב במטרות, בצרכים, בקהל היעד ובמאפייני המדיום והסוגה בהקשרים לימודיים נתונים ומוגדרים היטב
|field_560H9u=לייצר תוכן המשלב בין סוגים של ייצוגי מידע ואופנויות שונים (טקסטים, תמונות, תרשימים, גרפים) ולבחור את הייצוגים בהתאם להערכה עצמאית של הצרכים, המטרות וקהל היעד בהקשרים לימודיים וחוץ לימודיים שונים
לבחור פלטפורמות מתאימות להצגה ולהפצה של מידע בהתחשב במטרות, בקהל היעד ובנסיבות
}}{{sections/section 66265
|field_056twG=אתיקה ומוגנות
|field_779CJB='''להתנהל ברשת באופן הגון ומכבד'''
|field_124rN2=להבין שנדרשת הסכמה/השגחה/תמיכה של מבוגר בעת חיפוש ברשת (לדוגמה חיפוש סרטונים במאגרי וידיאו, הורדה של משחקים בטאבלט, רכישה של פריטים במשחק)
לכבד את הפרטיות של מבוגרים כאשר משתמשים במכשירים אלקטרוניים שונים (כגון טלפון, טאבלט, מחשב נייד)
|field_911KQD=לדווח על בריונות ועל פגיעה בפרטיות בכלי הדיווח הבית ספריים
|field_694XZ3=להתנהל ברשת באופן מכבד ולשתף פעולה עם הגולשות האחרות בהתאם להקשר וברגישות להבדלים תרבותיים ובין דוריים
לשמור על פרטיות – לגלות מודעות לפגיעה בפרטיות על ידי הימנעות מפרסום פרטים על אודות עצמי והימנעות מהפצת מידע אישי על אדם אחר ללא רשותו (ביוש [שיימינג]), לפתח מודעות לסכנות ההיפגעות מכניסה לאתרים בעלי תוכן לא ראוי (תוכן גזעני, פוגעני ומיני); להכיר את המושג "המשקיפים האדישים" ולפעול למניעת בריונות במרחב הדיגיטלי
להבין את משמעותם של עקבות דיגיטליים ואת השפעתם על תדמיתנו ברשת
|field_560H9u=להכיר את כללי השימוש ברשתות החברתיות ולהקפיד עליהם
להבין את המשמעות של התכתבות בקבוצה, להקפיד על תרומה רלוונטית לנושא הקבוצתי, להימנע מהערות אישיות, לצמצם את ההודעות והתגובות למינימום המקובל ולהשתמש בהודעות פרטיות ולא קבוצתיות בנושאים רגישים ופרטיים
|field_562hrW=להפעיל ביקורת עצמית ולבחור בנורמות ובכללי ההתנהגות המתאימים ביותר בעת שימוש ביישומים דיגיטליים שיתופיים ובתקשורת מקוונת (למשל שמירה על שיח מכבד, על זכויות יוצרים ברשת, הגנה על פרטיות)
}}{{sections/section 66265
|field_056twG=אתיקה ומוגנות
|field_779CJB='''לגלות אחריות אישית למניעת פגיעה באחרים'''
|field_124rN2=להבין שנדרשת הסכמה/השגחה/תמיכה של מבוגר בעת חיפוש ברשת (לדוגמה חיפוש סרטונים במאגרי וידיאו, הורדה של משחקים בטאבלט, רכישה של פריטים במשחק)
לכבד את הפרטיות של מבוגרים כאשר משתמשים במכשירים אלקטרוניים שונים (כגון טלפון, טאבלט, מחשב נייד)
|field_911KQD=להימנע משינוי או מפגיעה במידע שהועלה על ידי אחר לרשת ולהימנע מפרסום מידע אישי על מישהו ללא רשותו
לזהות בריונות רשת ופגיעה בפרטיות ולהכיר כלים בית ספריים לדיווח
|field_694XZ3=לגלות מודעות לחשיבות של סיוע פעיל (לעומת עמידה מהצד) במקרים של הפרת פרטיות ובריונות רשת ולהכיר אמצעים שאפשר לנקוט על מנת למנוע אותן
|field_560H9u=להכיר את ההיבטים החוקיים והאתיים הקשורים לזכויות הפרט ברשת (הגנת הפרטיות, קניין רוחני, חופש המידע, חופש הביטוי)
להכיר את המאפיינים הייחודיים הקשורים לבריונות רשת (כגון אנונימיות ומהירות הפצה)
|field_562hrW=לגלות אחריות אישית בהגנה על פרטיות של אחרות ולסייע באופן פעיל במקרה של בריונות רשת
}}
}}
}}
}}

גרסה מ־14:45, 1 במרץ 2021

אוריינות דיגיטלית – היכולת להשתמש בטכנולוגיות מידע ותקשורת למגוון צרכים ומטרות אישיות, קבוצתיות וחברתיות לימודיות ובחיי היום-יום, באופן הולם, יעיל ואחראי ולהסתגל במהירות לשינויים ולהתפתחויות טכנולוגיים.

יכולת ליבה רכיבים
תפעול ופתרון בעיות
  • להשתמש במגוון רכיבי חומרה ותוכנות.
  • לפתור בעיות בסיסיות ברכיבי חומרה ובתוכנות.
  • להשתמש ביעילות בסביבות עבודה בהתנהלות השוטפת.
  • להשתמש ביישומים דיגיטליים ובממשקים שונים.
  • ללמוד באופן עצמאי ברשת.
צריכה ויצירה של תוכן במדיה הדיגיטלית
  • להתמצא במרחב המקוון ולהכיר את מאפייני המדיה הדיגיטלית.
  • להעריך את האיכות ואת האמינות של מסרים באמצעי המדיה הדיגיטליים באמצעות זיהוי המאפיינים של המידע הנמסר.
  • ליצור תוכן מולטימדיה באמצעות כלים דיגיטליים שונים.
  • לקדם תקשורת בינאישית וקבוצתית ולהעביר מסרים באופן יעיל ומותאם לצרכים.
שיתופיות
  • לאתר שותפים פוטנציאליים לצרכים מגוונים.
  • לשתף ידע ורעיונות ולקחת חלק ביצירה שיתופית באמצעות כלים שיתופיים.
  • ליצור ולנהל קשרים חברתיים ומקצועיים ברשת.
  • לבנות ולנהל זהות דיגיטלית בהקשרי למידה, עבודה ופנאי, להבין את הקשר בין הזהות הדיגיטלית לזהות הממשית ולגלות מודעות להשפעות על אופני ההתבטאות וההצגה העצמית במרחב הדיגיטלי ולהשלכותיהן.
אתיקה ומוגנות
  • להתנהל ברשת באופן הגון ומכבד.
  • לגלות אחריות אישית למניעת פגיעה באחרים.
  • לשמור על זכויות יוצרים.
  • להכיר אמצעי הגנה מפני נוזקות.
  • לגלות מודעות לסכנות ברשת ולשמור על כללי בטיחות .
  • לגלות מודעות להשפעות ולהשלכות של עקבות דיגיטליים.
יכולות ליבה:

פעולות:

להשתמש במגוון רכיבי חומרה ותוכנות

להכיר מכשור טכנולוגי בסיסי כמו מחשב וטאבלט על אביזריהם (כגון עכבר, מקלדת, מסך, מדפסת, רמקול)

לרכוש יכולת להשתמש בעכבר, להכיר מקשים חשובים במקלדת (רווח, אנטר), לעשות שימוש בסיסי במחשבים ובטאבלטים (בהשגחת מבוגר במידת הצורך) ולהכיר פעולות פשוטות (פתיחת תפריט ודפדפן, כפתור "חזרה", הפעלת משחקים או צילום תמונה באמצעות העכבר)

להכיר ולתפעל מכשירים דיגיטליים עדכניים ומותאמים לגילן: מחשב –הדלקה וכיבוי; חלונות – פתיחה, סגירה, הגדלה, הקטנה; טאבלט – הדלקה, כיבוי, הכרת מקלדת וירטואלית

להכיר ולתפעל מוצרי חומרה היקפיים מתאימים: הכרת המקלדת – מקשי שפת אם ומקשים מיוחדים; שימוש בעכבר – הסמן, גלילה, עכבר שמאלי/ימני;

מערכת שמע – תפעול רמקול, אוזניות, מיקרופון

להשתמש בעכבר פנימי במחשב נייד

להכיר את המקלדת – אותיות קטנות וגדולות באנגלית, הוספת סימנים

להכיר ולהשתמש בסייר הקבצים – מבנה הספריות והתיקיות, יצירת תיקייה/תת-תיקייה, שינוי מיקום תיקייה, שינוי שם תיקייה, מחיקת תיקייה

לארגן שולחן עבודה – ארגון קישורים ליישומים שכיחים בשולחן עבודה

לנהל קובץ – שמירה ושמירה בשם בתיקייה חדשה, פתיחת קובץ, יצירת קובץ חדש, הדפסת מסמך, הכרת סל המחזור ותפעולו

להכיר עקרונות בסיסיים בהתקנה ובהפעלה של יישומים ותוכנות החסן נייד – הפעלה, שמירת קבצים, העברת קבצים, ניתוק והוצאה בטוחה

לעבור באופן גמיש בין מגוון כלים וממשקים דיגיטליים לפי הצורך ולתפעל התקנים חיצוניים (כגון סורק, מצלמה, מדפסת)

להתקין ולהסיר תוכנות ויישומים, לשנות הגדרות, להפעיל התקנים חיצוניים – העלאת קובצי קול, מסמכים, תמונות וידיאו באמצעות מצלמה, סורק, התקן אישי נייד

לגבות חומרים באמצעות שמירה בהתקנים חיצוניים, בכונן רשת ובענן

להשתמש במיומנויות תפעול טכנולוגיות לשימוש בכלים טכנולוגיים חדשים

להשתמש בקביעות באמצעי עזר להתקנים ממוחשבים כגון מקרן, מדפסת, סורק, אוזניות, מיקרופון, אחסון נייד, מחשוב לביש

לתפעל ביעילות מערכות הפעלה כולל התקנת תוכנות ויישומים, עדכון תוכנות, גיבוי קבצים והגנה על חומרה ותוכנה

פעולות:

לפתור בעיות בסיסיות ברכיבי חומרה ובתוכנות

להכיר מכשור טכנולוגי בסיסי כמו מחשב וטאבלט על אביזריהם (כגון עכבר, מקלדת, מסך, מדפסת, רמקול)

לרכוש יכולת להשתמש בעכבר, להכיר מקשים חשובים במקלדת (רווח, אנטר), לעשות שימוש בסיסי במחשבים ובטאבלטים (בהשגחת מבוגר במידת הצורך) ולהכיר פעולות פשוטות (פתיחת תפריט ודפדפן, כפתור "חזרה", הפעלת משחקים או צילום תמונה באמצעות העכבר)

להכיר בעיות טכניות בסיסיות (כגון מכשיר שאינו מגיב, בעיית חיבור לרשת) במכשירים דיגיטליים ודרכים לפתרונן

להכיר דרכים שגרתיות לפתרון בעיות נפוצות במכשירים דיגיטליים על אביזריהם (כגון בעיות במדפסת)

להבחין בין סוגי בעיות במכשירים ובסביבות דיגיטליות (כולל התקנים חיצוניים) ולדעת למצוא פתרונות

להעריך בעיות טכניות בתפעול מכשירים דיגיטליים ובשימוש בסביבות דיגיטליות ולבחור את הדרכים המתאימות ביותר לפתרונן

פעולות:

להשתמש ביעילות בסביבות עבודה ובענן בהתנהלות השוטפת

להכיר מכשור טכנולוגי בסיסי כמו מחשב וטאבלט על אביזריהם (כגון עכבר, מקלדת, מסך, מדפסת, רמקול)

לרכוש יכולת להשתמש בעכבר, להכיר מקשים חשובים במקלדת (רווח, אנטר), לעשות שימוש בסיסי במחשבים ובטאבלטים (בהשגחת מבוגר במידת הצורך) ולהכיר פעולות פשוטות (פתיחת תפריט ודפדפן, כפתור "חזרה", הפעלת משחקים או צילום תמונה באמצעות העכבר)

לערוך התאמות קלות לסביבה הדיגיטלית (כגון התאמת גודל גופן, בחירת רקע, בחירת אווטר)

לנהל קבצים (איתור, שינוי מיקום, פתיחה, סגירה, שמירה)

לפתוח יישומים בשולחן העבודה ולהיכנס לאתר הבית ספרי, למרחב הכיתתי או לסביבה לימודית מקוונת באמצעות שם וסיסמה ולהשתמש בסרגלי הניווט

לגלוש ביעילות בדפדפן – לדוגמה לאתר אתרים, לפתוח אותם ולגלוש בהם, להפעיל יישומים, לצפות בסרטונים, לשמור אתרים נבחרים, להיכנס למשימות ולבצען ולקבוע מרחק מתצוגה

להכיר דרכים לעיצוב הסביבה הדיגיטלית בהתאם לצרכים אישיים (כגון שינוי מיקום קיצורי דרך, יצירת מועדפים)

לאתר מידע במחשב וברשת, להכיר סוגי קבצים שונים ולדעת להמיר קבצים לסוג קובץ שונה

להתנהל באתר בית ספרי/כיתתי – לכתוב בקבוצת דיון, להעלות קבצים, לבצע מטלות

ליצור מסמכים בענן ולבצע פעולות כגון מילוי טפסים, כתיבה ויצירה במסמך מקוון ובמצגת מקוונת, הורדת קבצים מאתר למחשב, העלאת קבצים מהמחשב ל"ענן", שימוש בלוח מקוון, מפת חשיבה

לשלב תוכן מהרשת במסמכים ובעבודות – להעתיק טקסט או תמונה מתוך אתר ולהדביק במסמך אחר, ליצור היפר-קישור, להוריד תמונה ולשמור כקובץ בפורמט מתאים

להתאים ולעצב (adapt and customize) בהתאם לצרכים האישיים את הסביבה הדיגיטלית במכשירים דיגיטליים ובמרחב המקוון (כגון התאמת תצוגה ואפשרויות באתרים, סוגים ורגישות של עכבר או מחוות במסכי מגע(

להעלות, לגבות ולהוריד תוכן מהתקנים חיצוניים ומהרשת

להתנהל ביעילות בסביבה של למידה מרחוק – הרשמה, השתתפות פעילה, מילוי משימות, תקשורת עם עמיתות בקבוצות דיון, הערכת עמיתים מקוונת, שימוש במחוונים להערכת עמיתים, למידה משותפת עם כלי שיתוף ויישומיים מובנים

לעבוד באופן יעיל בסביבת ענן (לדוגמה לשמור, לשתף קבצים בדרגות שיתוף שונות, לשחזר קבצים, לייצר זמינות גבוהה של תוכן וקבצים)

להכיר דפדפנים שונים ולהפעילם ביעילות

לתפעל ממשקים לשיחות וידיאו מרובות משתתפים

פעולות:

להשתמש ביישומים דיגיטליים ובממשקים שונים

לרכוש יכולת להשתמש בעכבר, להכיר מקשים חשובים במקלדת (רווח, אנטר), לעשות שימוש בסיסי במחשבים ובטאבלטים (בהשגחת מבוגר במידת הצורך) ולהכיר פעולות פשוטות (פתיחת תפריט ודפדפן, כפתור "חזרה", הפעלת משחקים או צילום תמונה באמצעות העכבר)

לפתוח ולהשתמש ביישומים נפוצים: מעבד תמלילים – כתיבת טקסט בהקלדה, שימוש בסמן, שימוש בכפתור "בטל"; עיצוב גופן – סוג, גודל, צבע, הדגשה, קו תחתון; עיצוב טקסט – יישור, מרווח בין שורות, מעבר לשורה חדשה; עריכת טקסט – גזירה, העתקה, הדבקה, מחיקה; פריסת עמוד – כיוון, אורך/רוחב; הוספה – תמונה מתיקייה, כולל חיפוש תמונה מתאימה, שילובה בדף באמצעות "עיצוב אובייקט" ו"גלישת טקסט"

להתקין, להפעיל ולהשתמש ביישומים באופן שגרתי/בסיסי (תוכנות עריכה, יישומים לתקשורת דיגיטלית וכו') במכשירים הדיגיטליים: עריכה מתקדמת – כניסה, מעבר שורה, יישור, מעבר בין שפות; עיצוב פסקה – מספור, תבליטים, כיוון טקסט, מברשת עיצוב; חיפוש והחלפה – איתור מילים בתוך הטקסט והחלפתן; טבלה – הוספת טבלה, כתיבה בטבלה, עיצוב ופריסה, הוספה/מחיקה של שורות ועמודות; הוספת תמונה – איתור תמונה בספריות/תיקיות במחשב, הוספה למסמך ועיצובה; היפר-קישור – קישור באמצעות טקסט לדף רשת, קישור למקום אחר באותו מסמך בעזרת סימניות; כותרת עליונה/תחתונה – הוספה ועיצוב טקסט, תמונה ומספר עמוד; כתיבה במסמך שיתופי בענן או ביישומים שיתופיים אחרים ברשת (כגון ענני מילים, לוחות שיתוף, סביבות למידה מקוונות, סביבות ויקי)

לבחור את היישום/תוכנה המתאימים ביותר למטרה מסוימת (כגון לימודית, חברתית) ולנהל ביעילות את השימוש בהם: שילוב אמצעי מדיה (קובצי וידיאו, קובצי שמע) במצגת; צילום, העלאת תמונות ועריכה ביישום; שילוב סרגלי ניווט ולחצני הפעלה לצורך יצירת מצגת המאפשרת תצוגה היררכית וניווט בין שקופיות; יצירת סרטון מתמונות "סטילס" לרבות הוספת מעברים וקביעת מהירות מעבר בין תמונות; עריכת סרטונים לרבות הוספת כיתוב וקול, מיזוג קטעים, הוספת תמונות וכולי; יצירת סרטים בתוכנות ייעודיות; יצירת היצגי מולטימדיה – קומיקס, הנפשה, אווטר וכולי; כתיבה בסביבות למידה שיתופיות מקוונות (ויקי, מסמכים משותפים, אתרים, בלוגים שיתופיים ועוד(

להכיר ולהשתמש ביישומים דיגיטליים מתקדמים בכל תחומי החיים (כגוןInternet of things, Virtual/Augmented Reality,wearable technology)

לשתף מידע ביישומים ייעודיים במרחב המקוון

לכתוב באתרים פתוחים לציבור (לדוגמה פוסטים בבלוגים, עריכה מונחית באתרי ויקי בהתאם לכללים הנהוגים)

לנהל הרשאות משתמשים באתרים שיתופיים (לדוגמה הגדרת הרשאות ברמות שונות, תיוג משתתפים בשיח מקוון)

להשתתף בשיעור בלמידה מרחוק ולשוחח סינכרונית בהתאם לכללים

פעולות:

ללמוד באופן עצמאי ברשת

להכיר מכשור טכנולוגי בסיסי כמו מחשב וטאבלט על אביזריהם (כגון עכבר, מקלדת, מסך, מדפסת, רמקול)

לרכוש יכולת להשתמש בעכבר, להכיר מקשים חשובים במקלדת (רווח, אנטר), לעשות שימוש בסיסי במחשבים ובטאבלטים (בהשגחת מבוגר במידת הצורך) ולהכיר פעולות פשוטות (פתיחת תפריט ודפדפן, כפתור "חזרה", הפעלת משחקים או צילום תמונה באמצעות העכבר)

לתפעל  סביבות למידה מותאמות גיל המשלבות אמצעי מדיה שונים ולהשתתף בהן

להפעיל משחקים אינטראקטיביים ולהשתתף בהם בסביבות למידה המשלבות סרטוני וידיאו תואמי גיל, (לדוגמה צפייה בשיעורי אקדמיה ברשת, משחק עם בן זוג בסביבת משחק מקוונת)

לתפעל סימולציות ולהשתתף בהן בסביבות למידה אינטראקטיביות תואמות גיל המצריכות מיומנויות מתקדמות של פיצול תשומת לב ותרגול מוצלח של משימות בו-זמניות רבות (multitasking) ולהשתתף בהן

להיכנס לשיעורים סינכרוניים בפלטפורמות שונות ולהתנהל בהן

להשתתף בקבוצת דיון בהקשרי למידה שיתופית בין כיתות או בין בתי ספר

להתנהל בסביבת למידה מרחוק: להירשם, להשתתף באופן פעיל, למלא משימות ולנהל תקשורת עם עמיתות בקבוצות דיון

להבין את המושג "הסחת הדעת" בסביבת מסכים ולהשתמש בטקטיקות כדי להפחיתה

להפעיל סימולציות ולהשתתף בהן בסביבות אינטראקטיביות המצריכות מיומנויות מתקדמות של פיצול תשומת לב ותרגול מוצלח של משימות בו-זמניות בהתאם לגיל (לדוגמה בנייה פעילה של פריטים במרחב וירטואלי, ניהול שיחת וידיאו)

להשתתף בלמידה באמצעות יישומים מגוונים, תוכנות שיתופיות וכלים דיגיטליים מבוססי מיקום במכשיר נייד

להשתתף בקורסים מקוונים (למשל MOOC)

לזהות את הצורך במידע ולתכנן חקר עצמאי

לזהות את יתרונות הרשת כמקור מידע לצד מגבלותיה וסכנותיה

פעולות:

להתמצא במרחב המקוון ולהכיר את מאפייני המדיה הדיגיטלית

להפריד בין מציאות לבדיון (למשל, להבין שחיות אינן מדברות אף שהן מדברות במדיה)

להשתמש באמצעים אלקטרוניים ובתוכנות ייעודיות להבעה אישית, ליצירה ולמשחק (למשל הקלדת השם במחשב, יצירת סיפור בשילוב תמונות, צביעה וציור בתוכנות ובאפליקציות ציור)

להכיר את הרשת כמקור מידע ולחקור סוגיות באמצעותה בשיתוף מבוגר

לאתר אתרים נפוצים (כגון ויקיפדיה, יוטיוב, אתר בית הספר) ולגלוש בהם

להבין את המבנה של כתובת אתר ואת משמעותה

לאתר ביעילות מסרים מתוך אמצעי המדיה הדיגיטליים, להתעדכן ולעקוב אחר מקורות מדיה רלוונטיים ומגוונים ללמידה (מאגרי סרטונים, מאגרי תמונות, אתרי חדשות, רשתות חברתיות, משחקים חברתיים ועוד(

להכיר כלים דיגיטליים ושיטות עדכניות המיועדות לקבלת עדכון שוטף בנושאים שיש להן עניין בהם (לדוגמה: RSS)

פעולות:

להעריך את האיכות ואת האמינות של מסרים באמצעי המדיה הדיגיטליים באמצעות זיהוי המאפיינים של המידע הנמסר

להפריד בין מציאות לבדיון (למשל, להבין שחיות אינן מדברות אף שהן מדברות במדיה)

להשתמש באמצעים אלקטרוניים ובתוכנות ייעודיות להבעה אישית, ליצירה ולמשחק (למשל הקלדת השם במחשב, יצירת סיפור בשילוב תמונות, צביעה וציור בתוכנות ובאפליקציות ציור)

להכיר את הרשת כמקור מידע ולחקור סוגיות באמצעותה בשיתוף מבוגר

לגלות מודעות לקיומן של רמאויות רווחות ולהבין שלא כל מה שנמסר באמצעי המדיה הדיגיטליים אמין

להבין שהמסר מושפע מהמדיום ומאופן ההצגה

לזהות מקרים פשוטים של מניפולציה (כגון תוכן שיווקי, תעמולת בחירות) ולהסביר כיצד המסרים מושפעים ומעוצבים על ידי המדיום ואופן ההצגה

לאתר ביעילות מסרים באמצעי המדיה הדיגיטליים בהתאם למשימה הלימודית

להבין את ההקשרים החברתיים, הפוליטיים והתרבותיים של מסירת המידע

לזהות, לנתח ולהעריך את המסרים המילוליים, החזותיים והקוליים המתווכים במדיה באמצעות מולטימדיה ואינפוגרפיקה

לזהות את המחברת, את כוונותיה ואת נקודת מבטה על ערכיה באמצעות כלי המדיה

לגלות ספקנות לגבי מידע המופץ באמצעי המדיה הדיגיטליים (כגון תמונות, נתונים, דיווחים), לבקר את המסרים ולזהות את המניעים של מוענים/גופים/מוסדות שעשויים להשפיע על המידע הנמסר ועל אופן הצגתו ועל הבחירה להשמיט מידע

לבקר את המידע והמסרים ברשתות חברתיות

פעולות:

ליצור תוכן מולטימדיה באמצעות כלים דיגיטליים שונים

לקדם תקשורת בינאישית וקבוצתית ולהעביר מסרים באופן יעיל ומותאם לצרכים

להפריד בין מציאות לבדיון (למשל, להבין שחיות אינן מדברות אף שהן מדברות במדיה)

להשתמש באמצעים אלקטרוניים ובתוכנות ייעודיות להבעה אישית, ליצירה ולמשחק (למשל הקלדת השם במחשב, יצירת סיפור בשילוב תמונות, צביעה וציור בתוכנות ובאפליקציות ציור)

להכיר את הרשת כמקור מידע ולחקור סוגיות באמצעותה בשיתוף מבוגר

להכיר אופנויות שונות של העברת מידע: טקסטואלית, קולית, חזותית (סטילס, וידיאו)

לערוך טקסט בתוך מסמך, לשלב בין טקסט לתמונה/איור בהתאם לגודל המסמך ולעימוד הפריטים בו

להבחין בין סוגים שונים של ייצוגי מידע חזותי וטקסטואלי (כולל גרפים, תרשימים, מטריצות ועוד), להכיר מאפיינים של כל סוג ומה ההקשר המיטבי למסירה ולהצגה של מידע

לייצר תוכן המשלב כמה סוגים של ייצוגי מידע, בהתחשב ביתרונות ובחסרונות של כל סוג (כגון גרף, איור, טבלה, מפה, דיאגרמה, תיאור על ציר זמן) ולבחור ייצוגים בהתאם לנושא, למטרה ולקהל יעד (בהקשרים לימודיים נתונים ומוגדרים היטב)

לבחור באופן מושכל תכנים, סוגי מידע, וייצוגים להצגה/הפצה, לבחור בכלי הפצה מתאימים (למשל מסמך, כרזה, מצגת, סרטון) ולהתאים את התכנים לאמצעי ההפצה בהתחשב במטרות, בצרכים, בקהל היעד ובמאפייני המדיום והסוגה בהקשרים לימודיים נתונים ומוגדרים היטב

לייצר תוכן המשלב בין סוגים של ייצוגי מידע ואופנויות שונים (טקסטים, תמונות, תרשימים, גרפים) ולבחור את הייצוגים בהתאם להערכה עצמאית של הצרכים, המטרות וקהל היעד בהקשרים לימודיים וחוץ לימודיים שונים

לבחור פלטפורמות מתאימות להצגה ולהפצה של מידע בהתחשב במטרות, בקהל היעד ובנסיבות

פעולות:

להתנהל ברשת באופן הגון ומכבד

להבין שנדרשת הסכמה/השגחה/תמיכה של מבוגר בעת חיפוש ברשת (לדוגמה חיפוש סרטונים במאגרי וידיאו, הורדה של משחקים בטאבלט, רכישה של פריטים במשחק)

לכבד את הפרטיות של מבוגרים כאשר משתמשים במכשירים אלקטרוניים שונים (כגון טלפון, טאבלט, מחשב נייד)

לדווח על בריונות ועל פגיעה בפרטיות בכלי הדיווח הבית ספריים

להתנהל ברשת באופן מכבד ולשתף פעולה עם הגולשות האחרות בהתאם להקשר וברגישות להבדלים תרבותיים ובין דוריים

לשמור על פרטיות – לגלות מודעות לפגיעה בפרטיות על ידי הימנעות מפרסום פרטים על אודות עצמי והימנעות מהפצת מידע אישי על אדם אחר ללא רשותו (ביוש [שיימינג]), לפתח מודעות לסכנות ההיפגעות מכניסה לאתרים בעלי תוכן לא ראוי (תוכן גזעני, פוגעני ומיני); להכיר את המושג "המשקיפים האדישים" ולפעול למניעת בריונות במרחב הדיגיטלי

להבין את משמעותם של עקבות דיגיטליים ואת השפעתם על תדמיתנו ברשת

להכיר את כללי השימוש ברשתות החברתיות ולהקפיד עליהם

להבין את המשמעות של התכתבות בקבוצה, להקפיד על תרומה רלוונטית לנושא הקבוצתי, להימנע מהערות אישיות, לצמצם את ההודעות והתגובות למינימום המקובל ולהשתמש בהודעות פרטיות ולא קבוצתיות בנושאים רגישים ופרטיים

להפעיל ביקורת עצמית ולבחור בנורמות ובכללי ההתנהגות המתאימים ביותר בעת שימוש ביישומים דיגיטליים שיתופיים ובתקשורת מקוונת (למשל שמירה על שיח מכבד, על זכויות יוצרים ברשת, הגנה על פרטיות)

פעולות:

לגלות אחריות אישית למניעת פגיעה באחרים

להבין שנדרשת הסכמה/השגחה/תמיכה של מבוגר בעת חיפוש ברשת (לדוגמה חיפוש סרטונים במאגרי וידיאו, הורדה של משחקים בטאבלט, רכישה של פריטים במשחק)

לכבד את הפרטיות של מבוגרים כאשר משתמשים במכשירים אלקטרוניים שונים (כגון טלפון, טאבלט, מחשב נייד)

להימנע משינוי או מפגיעה במידע שהועלה על ידי אחר לרשת ולהימנע מפרסום מידע אישי על מישהו ללא רשותו

לזהות בריונות רשת ופגיעה בפרטיות ולהכיר כלים בית ספריים לדיווח

לגלות מודעות לחשיבות של סיוע פעיל (לעומת עמידה מהצד) במקרים של הפרת פרטיות ובריונות רשת ולהכיר אמצעים שאפשר לנקוט על מנת למנוע אותן

להכיר את ההיבטים החוקיים והאתיים הקשורים לזכויות הפרט ברשת (הגנת הפרטיות, קניין רוחני, חופש המידע, חופש הביטוי)

להכיר את המאפיינים הייחודיים הקשורים לבריונות רשת (כגון אנונימיות ומהירות הפצה)

לגלות אחריות אישית בהגנה על פרטיות של אחרות ולסייע באופן פעיל במקרה של בריונות רשת

כיצד לקרוא ולהשתמש באבני הדרך?

לכל אחת מ-13 המיומנויות קיים עמוד ובו הגדרת המיומנות, טבלת יכולות הליבה ופירוט הפעולות שהן מאפשרות לבצע. בלחיצה על "אבני דרך לפיתוח מיומנות" בסרגל שבראש כל עמוד מיומנות ניתן לעבור לטבלאות אבני הדרך בנוגע לכל אחת מהפעולות של המיומנות.

בכל טבלה ניתן לעבור בין טווחי הגיל מגיל 3 עד כיתה י"ב בעזרת גלילה לאחד הצדדים ולראות בה את התפתחות אבני הדרך. הטבלאות המוצגות בפירוט נוגעות ליכולת הליבה הרלוונטית להן, ועל מנת לראות את הטבלאות השונות יש לעבור בין יכולות הליבה המוצגות בראש הטבלה. שימו לב שלחלק מהפעולות לא קיימות אבני דרך בכל טווח גיל.

האבנים מצטברות ותלויות האחת בהתפתחותה של הקודמות לה באותה השורה, ולכן ילדה וילד צריכים להיות מסוגלים לעשות את הדברים המתוארים בעמודות הקודמות בטבלה (מימין) כדי שתהיה להם היכולת לעשות את הדברים המתוארים בעמודות המתקדמות יותר (משמאל).

חשוב להדגיש כי אבני הדרך של המיומנויות משמשות לצורך הצבת מטרות ללמידה ואינן מספיקות לצורך הערכת לומדים. על מנת להעריך את רמת ההתפתחות של המיומנות אצל הלומד יש צורך ביצירת מחוון להערכת רמת התלמיד בנוגע ליכולת הנדונה. מכאן שאבני הדרך הן כלי ליצירת שפה משותפת ומטרות משותפות בנוגע למיומנויות ולא בנוגע לתלמיד מסוים. הן מדד התוצאה שבעזרתו נוכל להכיר ביכולתם של ילדה וילד לעשות את המתואר לגביו בשלב גיל מסוים (ולא כלי להעריך יכולת זו).